mittlivsombackpacker.blogg.se

Nu är det dags! I fyra månader ska vi ut och se världen! Vi både börjar och slutar i Asien. Därimellan kommer vi upptäcka Nya Zealand och Australien. Följ med!

HB blir av! :)

Publicerad 2012-10-29 13:45:15 i Resan,

Fint väder = cruise! Yey! Så imorgon 8.00 blir vi upphämtade här på hotellet :) sedan typ 3 timmar buss till hamnen där båten ligger. Lunch ska vi äta ombord mums :) så taggade! Det ska finnas Internet på båten så hoppas på att jag kan uppdatera här.

Nu: film i sängen. Tidig kväll :) ska packa och fixa inför imorrn.

Hoppas att ni har det bra hemma, kramar från oss!

Sol?

Publicerad 2012-10-29 08:39:55 i Resan,

Verkar som att vädret håller på att bli bra :) dvs troligtvis blir cruisen av! :)

Mausoleumet var tyvärr stängt tom den 7 november.. Så vi tittade bara på det utifrån. Literature-stället var fint. Tydligen byggt på 1000-talet och det första universitetet i Hanoi. Väldigt stämmningsfullt med 5 courtyards och en pond of reflection :) det var fullt med trädskulpturer också.

Vi gick även till den stora sjön, fint! Dock var tornet som på vår karta såg enormt ut typ jättelitet.. Men det var härligt att promenera längs vattnet och alla fiskare. Lunchen vi.åt var dock en katastrof - rått kött i burgaren! Fy. Och inte fick vi något trevligt bemötande av personalen när vi sa till.. Var tvugna att betala för skiten fast vi inte åt något. Aja!

Nyss försökte vi köpa biljetter till water puppet showen ikväll men det var slutsålt tyvärr :/ vi får hitta på något annat!

Mausoleum

Publicerad 2012-10-29 03:42:00 i Resan,

Nu ska vi ut på lite mer sightseeing i regnet (det måste sluta idag!!) till ett mausoleum, en sjö och tempel of literature. Tror vi :) Buss nr 9 är det son gäller, får se hur det går! ;) Är ju lite trött på bussar haha men en stadsbuss ska nog gå!

Många kramar på er där hemma!
Förresten: det pinsammaste hitills hände igår! Vi åt lunch på en restaurang, gott, och när vi skulle betala upptäcker jag att vi inte har tillräckligt med pengar!! Ååh.. Så Thor fick sitta o hålla på notan medan jag springer o hämtar mer pengar på hotellet. Fy vad tur att det bara var ett kvarter bort. Detta hände för att 2 MILJONER dong motsvarar 600 kr. Förstå att det är lätt att ta för lite pengar.. Man har ju 100 000 sedlar?! Haha

Mat i magen

Publicerad 2012-10-28 12:45:55 i Resan,

Nu är det snart dags för middag! Thor skypear med sin pappa och jag skypeade med familjen för ett tag sedan :) fungerar sådär med det här nätet men det går. Tydligen är det vintertid i Sverige nu? Hejåhå.

Ikväll ska vi kanske kolla in "beer corner" där man ska kunna köpa fyra öl för 7 kr. Heelt ok? Sedan lite film på rummet nu när vi har engelska kanaler, lyx! :)

Kram!

Bokat cruise

Publicerad 2012-10-28 09:25:56 i Resan,

Så! Nu är en cruise i tre dagar (två nätter) bokade till halong bay i övermorgon (tisdag). Förhoppningsvis blir den av! Eftersom det regnar nu så kan de inte åka.. Men vädret ska bli bättre på mån/tis enligt receptionisten + yr. Så hoppashoppas vi kan åka! :)

Båten ska vara rätt fin, alla får eget rum med badrum och alla måltider ingår, men det finns såklart riktiga lyxbåtar också. Vi tog någon mittimellan tror jag :)

Jag loggar in på skype nu

Halong bay

Publicerad 2012-10-28 04:37:16 i Resan,

Vi funderar nu pa att aka vidare pa en cruise till Halong bay imorgon (2 eller 3 dgar). Det ska vara superfint dar, som en skargard med paradiskansla :) Plus snorkling, kajaking och utflykter fran baten. Vi ska leta efter ett bra pris! Snart hade vi oxa tankt att ga till sjon har i Old Quarter. Ska vara fint att se, plus att det finns nagot tempel plus ett torn dar!

Har ar lite bilder:

Poolen pa la pistoche

Gransen till Vietnam, antligen far vi komma in!

Pa bussen nar de borjade rota under satena efter traplankor..

Forrsten funderar pa att skypa lite idag. Vet att Moa ar intresserad. Kanske familjen oxa?
Ska isf forsoka logga in vid fem lokal tid (12 hemma). Kika in om ni ar sugna sa far vi se:)

Bussen

Publicerad 2012-10-28 02:59:00 i Resan,

Nu har jag tid att skriva lite om färden hit. Som sagt hängde vi vid poolen innan vi skulle dra, sedan tog vi en tuktuk från stan till busstationen. Bussen ser helt okej ut och vi får sällskap av flera trevliga backpackers, bland annat en kille från poolen. Vi lastar in allt bagage och tilldelas säten, vi backpackers längst bak. Det känns fint och sätena är lite som sängar. Dock när vi tror att bussen är full börjar det strömma in fler folk som ska ligga under (!) oss i några slags bäddar. Dessutom fyller de upp hela gången, så folk står/ligger i gången. Jag får en kille bredvid mitt säte som luktar cigg/svett, har dem äckligaste naglarna ever samt inte pratar ett ord engelska.

Det gör förresten inte personalen på bussen heller, pratar engelska dvs.. Och de visar sig vara rätt otrevliga..

Men början av resan är helt ok. Dock släcker de inte ljusen så det är väldigt svårt att bsomna :/ Mitt i natten börjar vi stanna var 15e minut för att släppa på/av locals uppe i bergen.. Otroligt irriterande.

Det var oxå tur att jag och Thor tagit med oss middag, frukost och snacks föt det blir inte många stopp fär sånt. Vissa äter ingen middag eller frukost..

Våra till synes schyssta reskompisar börjar sedan knapra valium som galningar.. Samt högt prata om att ta en stor joint. Hmm..

Vidare kommer vi fram till gränsen 2 h innan den öppnar så där får vi sitta och vänta.. Och vänta.. Halv tio på morgonen rullar vi igen.

Inget stopp för frukost eller toa. Försöker sova. De sätter på högljudd vietnamesisk musik och sjunger med.. Klockan ett stannar vi för lunchmen vågar bara äta ris.

Försöker sova igen. De sätter på dåligt dubbad film. Nej, tre st filmer efter varandra.. På hög volym. Vi höll på att dö haha.

Äntligen framme tänker vi vid sju. Nejdå, de ska lasta ut (smuggel?) trä samt en gris (!!) på någon bakgata. Hur mycket trä som helst, alla får gå av för det finns trä under sätena oxå!! Detta tar någon halvtimme. Vi börjar,sedan släppa av personalen hem..

Vi är framme vid nio. Men då har vi 15 km kvar i en minibuss för 2 dollar. Hjälp.. Kommer fram till hotellet vid tio, äntligen! Rummet är fint men vetter tyvärr ut mot den stora gatan. Ska vi sov bra ändå kan jag lova!!

Nu frukost! Nästa gång flyger vi!!

Hanoi

Publicerad 2012-10-27 18:21:33 i Resan,

Sadar nu ar vi ANTLIGEN framme! Bussresan borjade bra men slutade som en daligt skamt.. Kan beratta mer om det imorgon! Gris och tra ar involverat..
Nu ville jag bara saga att vi har kommit fram till vart hostel, checkat in och atit middag. Klockan ar snart tolv tror jag sa dags for sangen! Kram hors snart igen!

La pistoche

Publicerad 2012-10-26 09:30:01 i Resan,

Oklart om mitt förra inlägg kom fram? Wifin här vid poolen är dåligt.. Vi har det iaf bra vid poolen :) partyt är på g..
Snart ska vi dra tillbaka till kontoret för tuktukfärd till busstationen, hoppas resan går bra! :) höres om ett dygn och lite mer! Kram

Mot Vietnams strander

Publicerad 2012-10-26 06:28:28 i Resan,

Hej igen! Nu ar vi uppe och fixar, har precis skrivit ut alla vouchers vi behover i Vietnam. Dessutom laddar jag over bilder till USBt :) Snart ska vi dra ivag till poolen och se vad det ar for stalle. Tydligen ska det vara poolparty fran 14.30, kan bli kul! Vi har lamnat vara stora vaskor pa kontoret dar vi kopte bussbiljetterna, checkade ut fran guesthouset vid 10 imorse.

Har ar lite bilder:

Var sk. frukost idag

Pa denna "bensinbat" stannade vi och tankade pa vagen till pak ou caves

Whiskeyvillage, forsaljning och provsmakning

Baten bakom oss, var boatman korde lite racing..

Ingangen till nedre grottan, pak ou caves

Massor av buddahstatyer inne i grottan!

Jag, lycklig over att ha overvunnit den har branta trappan upp

Om det inte finns gratis wifi vid poolen ar detta det sista ni hor fran oss innan vi ar framme i Hanoi (imorgon kvall), Kraaaam!

Munkar

Publicerad 2012-10-25 15:32:22 i Resan,

Nu har vi tittat på solnedgången, ätit middag och återvänt till vårt kära guesthouse. Imorgon tänker vi titta på när munkarna (vilka vi ser överallt varje dag) får allmosor :) typ kl 6. Så dags att hoppa i säng trots att klockan bara är nio.. Antagligen kommer vi sova lite efter det också, o sedan dra till poolen :)

Bilder laddar jag upp imorgon i samband med att vi skriver ut lite bokningsbekräftelser :) kram och godnatt från oss!

I farten

Publicerad 2012-10-25 09:52:09 i Resan,

Nu har vi lagt på ett kol kan man säga! Igår fixade vi både:
1. Bussbiljett till Hanoi som avgår imorgon (fredag) kväll och kommer ta ca 24 h..
2. Boende i Hanoi för 2 nätter. Något backpackerhostel som verkade helt ok
3. Buss ut från Vietnam den 10/11, från ho chi minh till Phnom Penh i Kambodja

Samt 4. Tour till Pak Ou caves som vi åkte på idag! :) det var mysigt, vi åkte en sk. slowboat upp längs Mekongfloden. Fint! Vi stannade vid Whiskey Village på vägen till grottorna, därtillverkades laolao - Laos Whiskey samt likör. Thor smakade och han tyckte inte om det haha. Förutom whiskeyförsäljningen fanns det inte så mycket annat, vi var där ca en.kvart bara.

Efter Whiskey byn åkte vi vidare till Pak Ou. Det var som ett hål rakt in i bergväggen med en brant trappa upp. Coolt! Till brädden fyllt med buddahs, stora små trä guld sten hela trasiga. Allt fanns! Det fanns dessutom en till grotta högre upp, brant trappa igen, som inte var öppen för solljusinsläpp på samma sätt. Man kunde ursiklja buddahs här också men det var väldigt mörkt och nog mer en plats för bön.

Totalt åkte vi båt i ca 2 h, så vi var tillbaka lagom till lunch :) Vi funderade på att bada i public poolen vi fick reda på igår på restaurangen, skrev jag det? Tydligen driver de LPs enda pool. Men vi bestämde oss nu för att ta det imorgon innan vi åker :) Endast kring 10 kr inträde innan 12, yes! Eftersom vi.måste checka ut från guesthouset vid 11 passar det perfekt..

Hej så länge!

Dyen Sabai

Publicerad 2012-10-24 13:48:08 i Resan,

Där befinner vi oss just nu i väntan på middag. I en mysig divan med massor av kuddar på en avsides del av ett stort trädäck med bambutak samt utsikt över floden genom en trädgardin.. Just nu är livet bra gött :)

Boka utflykt + buss

Publicerad 2012-10-24 10:25:10 i Resan,

Ett snabbt hej från oss! :) Vi ska gå iväg och boka utflykt till imorrn, antagligen till pak ou caves som är en känd grotta med buddhaikoner, samt bussresan till Vietnam, Hanoi. Kommer åka på fredag kväll antagligen!

Chilldag

Publicerad 2012-10-24 08:04:04 i Resan,

Idag tar vi en dag "ledigt". Jag känner mig lite förkyld och Thor är oxå seg. Så det ända vi gjort hitills är att byta rum här, till ett som inte ligger i lobbyn.. Toan liknar mer ett myrbo men det får vi leva med :P

Efter lunch funderar vi dock på att ta en långpromenad runt i stan :)

Kramar!

Biljard och volleyboll

Publicerad 2012-10-23 18:37:00 i Resan,

Vi gick och åt på Laolao Garden, mysig bbq vid bordet visar bilder sen :) sedan spelade vi biljard där och träffade lite trevligt folk från Canada :) vi drog vidare till Utopia för Beachvolleyboll, kul men jobbigt ;P jag blev dessutom biten av en myra i tån, aaaj.. Inte skönt.

Nu ska vi hoppa i säng, godnatt på er!

Spa

Publicerad 2012-10-23 12:38:19 i Resan,

Det blev manikyr för mig och massage för Thor :) väldigt skönt! Och superbilligt :) typ 100 kr totalt. Ska lätt göra om det!

Min naglar är nu en chockrosa färg.. Det såg ut som korallrosa i flaskan men jag är nöjd ändå. Snyggt till brännan ;)

Nu: chill, croissanter och sedan middag/barhäng på Laolao Garden!

Bilder

Publicerad 2012-10-23 07:39:00 i Resan,

Har kommer lite bilder fran vart aventyr :)

Vi trekkade fram langs floden..

Skolan i forsta byn

Var guide fick alla barnen att sjunga och stalla upp pa bild..
Observera hur lang Thor ar haha

Andra byn, valdigt basic som sagt

Guiden mosade teakblad och blev alldeles rod om handerna..

.. men det gick bort med lite schampoofrukt :)
Vi provade i ett handfat, den loddrade ratt bra!

Over floden med en lite battre bat

Paradisvattnet vid vattenfallen!

Lunchen som vi fick, gott!

Vattenfall over limestones :)

Sharon pa elefanten!

Thor var glad :) blev lite brunare an pa bilden denna dag..

Jag simmar i det harliga men kalla vattnet

Mer vattenfall

Vara kajaker sag ut sahar (tog inga bilder langs kajakfarden, det gick liksom inte
att ha kameran framme mellan vattenkrigen, men ni kan se i bakgrunden bergen
vi akte langs med)

Utopia by day, vi at frukost dar imorse :) lite dyrare men godare!

Nej nu ni ar det dags for dagens lunch! :) Hors senare! Kram fran tva hungriga backpackers

Godmorgon världen!

Publicerad 2012-10-23 03:26:00 i Resan,

Idag har vi inte ställt någon väckarklocka, typiskt att jag ändå vaknar rätt tidigt.. Thor sover som en stock så jag passar på att blogg lite innan jag väcker honom :) Sängarna, för att inte tala om kuddarna, liknar mer en sträckbänk här nere..

Efter äventyret igår är jag sugen på en lugn dag. Kanske lite spa? Det finns jättebillig massage och sånt här, funderar på typ en manikyr det gör jag aldrig hemma :)

Drömde att vi jogade längs floden.. Efter igår borde man ju tka att vi fått tillräckligt med träning för låt oss säga.. resten av månaden ;)

Förresten vi såg en gekko här på rummet igår! Liten rackare. Bara han inte krupit ner i min väska..

Lounge mys

Publicerad 2012-10-22 15:34:33 i Resan,

Utopia var en fullträff! :) chill loungestämmning korsat med volleybollplan och divaner som sittplatser. Plus ett litet levande ljus fastsatt i bordet som ljuskälla. Samt god mat och en finfin utsikt över floden + stjärnhimlen :) ny favorit!!

Nu: i säng! Så trötta.. Godnatt!

Superdag!!

Publicerad 2012-10-22 12:06:38 i Resan,

Vi har haft så himla kul idag! :) förutom ett missöde vid frukosten där min baguette mer liknade ett myrbo och smöret var härsket.. Vi vägrade betala och jag fick springa o köpa croissantet + vatten och äta det på vägen mot bilen. Vi fick sällskap på touren av ett par från NZ/AUS och en kille från Schweiz, alla jättetrevliga :) de var kring 50 år men det märktes inte!

Vi började med en 40 min biltur. Kom fram till en flod och fick åka en smal ranglig båt över. På andra siam fanns en by som vi gick runt i. Väldigt basic men fint. Det kändes dock rätt konstigt att gå in i folks hem och titta.. De hade även en skola som vi besökte, fin :)

Sedan gick vi längs en upptrampad stig i skogen i ca 40 min. Kom fram tillnästa mysigt by :) överallt sprang kycklingar, höns, en gris och massor av söta hundvalpar! Efter det var det dags för vattenfallen; vilket paradis! :) blåttblått vatten, vita stenar som bildade/fotmats av vattenfallen. Lungt och härligt ställe att luncha plus bada på. Iskallt vatten haha.

Man kunde även rida på/mata/bada med elefanter där. Vi gjorde inte det men Sharon (hon från NZ) gjorde det. Coolt att titta på :)

Avslutningsvis kajakade vi längs floden i ca 2 h (kommer ha träningsvärk imorrn..), såå vacker natur! Bergen i bakgrunden.. :) blev lite vattenkrig mitt i också haha ;) våra guider var typ i 20års åldern, trevliga och bra med sinne för humor.

Nu är vi tillbaka på rummet efter en kort bilresa hem. Skönt med en dusch! Ikväll ska vi antagligen gå till Utopia - en bar/restaurang med gott rykte som ägs av tourens anordnare :)

Ska försöka lägga upp bilder senare, kram!

Taggad inför imorrn

Publicerad 2012-10-21 15:36:14 i Resan,

Tycker om LP mer och mer! :) Kommer bli så kul (hoppas jag) imorgon när vi ska ut och upptäcka omgivningarna :) äventyr!

Lyckades få till skypedejter ikväll, mysigt! Både jag och Thor pratade med våra familjer och jag spontanpratade även med josse :) Eftersom vi ska vara här ett tag till pratar jag gärna med fler, om det går :) kvällstid för mig, dagtid för er funkar bäst.

Nyss var vi på ett internetställe å laddade över bilder till USB, tyvärr fungerade det inte att ladda upp några här :/ får se om vi hittar ett bättre en annan dag!

Många kramar!

Trekk/kajak

Publicerad 2012-10-21 07:58:03 i Resan,

Sådär, nu är vi inbokade på en endags utflykt imorgon :) lite trekking och kajakpaddlande till byar, vattenfall och härligt landskap har utlovats. Från 8.30 till ca 16.30. hoppas det blir kul!

Familjen

Publicerad 2012-10-21 05:33:00 i Resan,

Jag loggar in på skype vid kl 17 min tid idag (söndag), kl 12 er tid. Kom in ni som kan :)

Utforska staden

Publicerad 2012-10-21 05:02:43 i Resan,

Det ska vi göra nu :) vi har bestämt oss för att ta en strosardag idag, Thor är sugen på någon massage oxå, och sedan dra ut på någon/några dagsutflykter :) man kan rida elefanter, paddla kajak, åka till grottor/vattenfall och trekka. Vi hittar nog något som passar oss!

Ska lämna in tvätt (7 kr/kilo woho) plus leta reda på ett Internetcafé också. Hörs mer senare :)

Luang Prabang

Publicerad 2012-10-20 15:52:52 i Resan,

Hej! Nu, ca 12 h och 40 mil senare, är vi på plats i LP! :) Resan var bekväm men gick.långsamt, upp och ner föt bergen.. Väldigt fint!!

Incheckade på ett hotell som kostar 50 kr natten. Fräscht rum, vad vi sett hitills, och gratis wifi.. Nice!

Dags för middag! Kram på er :)

Ingen skype :(

Publicerad 2012-10-19 15:36:26 i Resan,

Jag kommer inte in på Skype tyvärr, för dålig mottagning.. Försökt typ 20 ggr nu. Förlåt! Får försöka igen i Luang Prabang :) kram

Mysigaste stället!

Publicerad 2012-10-19 14:28:08 i Resan,

Visst är det typiskt att man hittar mysigaste stället sista kvällen här i V.. :) jättefin utsikt från 3:e våningen i en halvöppen bar/restaurang och mumsig mat! Jaja, vi hittar fler ställen på vår resa :)

Imorrn är det buss kl 7 till LP som gäller! Vi ska iväg o köpa frukost, lunch får man på bussen tydligen. Hoppas den har wifi ;P annars får ni höra från oss när vi checkat in på något ställe i LP :) efter 11 h i en buss kommer det bli en prövning att orka leta guest house..

Kramar

Wat Si Saket + Patuxai

Publicerad 2012-10-19 08:35:26 i Resan,

Wat si saket var väldigt lungt och stilla. Ett litet tempel i förhållande till de vi besökte i Thailand men skönare atmosfär. Som vanligt fick man inte fota buddhorna i templets mitt. Patuxai var som vientianes triumfbåge. Väldigt kompakt "betongtorn" med härlig utsikt :) svindelvarning i sista trappan upp..

Vi gick även en sväng i Talat Sao, shopping center, men det var rätt dött. Hittade en mysig lunchrestaurang längre bort :)

Jag ska försöka vara inloggad på skype ikväll, så håll utkik ;)

Snabbinlägg

Publicerad 2012-10-19 05:10:33 i Resan,

Tänkte bara säga ett snabbt godmorgon! :) vi har käkat frukost och ska ta en promenad till templena (2 st vi vill se) som ligger en liten bit utanför centrum. I det ena ska man kunna klättra upp och se ut över staden :)

Trerätters :)

Publicerad 2012-10-18 17:21:52 i Resan,

Vi lyxade ikväll och slog till på trerätters + vin för 80 kr/pers ;) gott!

Nu i säng, godnatt!

Stor vatten

Publicerad 2012-10-18 14:33:22 i Resan,

Forresten. Nar vi at lunch idag fragade hon om jag ville ha en liten eller stor vatten, jag tog stor for det lat ju bra.

Hm...

Thor myste med en BeerLao ;)

Poolbad

Publicerad 2012-10-18 14:30:14 i Resan,

Det blev poolbad pa den lokala swimming poolen. 15.000 kip, rena klippet :) Vi fragada pa ett hotell, dar kostade det 150.000 kip.. (15 kr mot 150 kr, vad tar man liksom?!)

Poolen:

Det var nice, mycket klor i vattnet sa det kandes hyfsat rent. Duscharna i omkladningsrummet var fraschare an var dusch pa rummet, sager ju en hel del haha. Nar vi var pa vag att ga var det dags for vientianes simklubb att trana, lite kul. De satte fram nagra tidtagarklockor som sag ut att komma fran 1800-talet :)

Nu sitter vi pa det billiga internetstallet igen. Snart dags for middag, men vi vantar pa att mina bilder fran kameran ska ladda over till mitt USB-minne. Vill ju inte bli av med alla fina bilder! Har tva st 8 gb USB-minnen sa hoppas jag fyller dem ;)

Imorgon tar vi tag i templen! Sedan kommer vi att bege oss mot Luang Prabang pa lordagsmorgonen om det gar bussar da (9-10 h ska det ta enligt killarna pa guesthouset). Man vet ju aldrig har i lugna Laos ;) Forresten, Skype imorgon nagan? Hor av dig om du ar sugen.

Thor hittade forresten en bil han var lite sugen pa att kopa, en hotrod med flames for ynka 7,5 miljoner kip, men det blir nog ingen deal.. haha. Det far bli en BeerLao ikvall pa nagon bar som trost :)

Promenad langs Mekong floden, hur fint?? Det dar pa andra sidan ar Thailand!
Notera min snygga sjal ;)

Kramar fran mig, Thor och Laos

Mer bilder

Publicerad 2012-10-18 05:47:00 i Resan,

Sadar, nu sitter vi pa ett internetcafe :) Har ar lite bilder fran resan hitills. De langst ner ar var utsikt har i Laos, mekong floden :) De andra ar fran bangkok!

Vi far se om vi gar till templen som finns har idag eller imorgon. Det ar saaa varmt! Och stralande sol. Funderar pa att leta upp en pool. Oklart an sa lange :)

Nu ska vi betala for detta, kanske landar pa 5 kr. Alska laos!

Ut på upptäcksfärd

Publicerad 2012-10-18 03:54:49 i Resan,

Hej! Kul att så många följer bloggen :D

Nu, 12 h sömn senare, är vi utvilade och redo för sightseeing. Ska även försöka ladda upp bilder på ett Internet café.. Men först frukost! :)

Kram på er!

Godnatt från Laos

Publicerad 2012-10-17 15:00:48 i Resan,

Nu säger vi godnatt :) sen senast har vi hunnit med att äta middag för 5,3 dollar, nice! Vi sparar sightseeingen till imorrn.. Vi ska ändå stanna här i 3 nätter :

Funderar på att ta en sleeperbus till luang prabang sen. Fortfarande svårt att bestämma hur vi ska göra sen. Över till Hanoi i vietnam via gränsen i norr (svårt sägs det)? Eller i söder (då måste vi åka "åt fel håll")? Eller ta oss in k kambodja i söder, sedan ho Chi min - hanoi sträckan i vietnam.. ? svårt detdär!

Allt i sinom tid..

Publicerad 2012-10-17 11:13:45 i Resan,

Mysigt här i Laos! Dock lätt ofräscht rum med en toalett som luktar ****. Haha bara vänja sig tycker Thor. Vi var dock inte glada när strömmen gick och vi var utan ac + vatten i 2-3 timmar. "soon, soon" är allt de säger.. Jahapp bara att ha tålamod :)

Wifin var oxå av,kanske det värsta ändå?? Vi tröståt lite ananas och mango för typ 10 spänn ;) kramar på er alla det är jättekul att ni följer bloggen!!

Framme i Vientiane

Publicerad 2012-10-17 06:59:31 i Resan,

Allt har gått bra! Nu har vi 30 dagars visum i Laos, många stämplar i passet , ett hotell i tre nätter med Internet och hungriga magar! Lunch! :)

Upptaget

Publicerad 2012-10-16 16:09:29 i Resan,

Det sitter folk vid datorn varje gång jag kollat.. Ger upp nu. Vi måste sova inför imorrn (inatt).. Upp kl 3.15 typ :P aja det går nog bra :) De i receptionen ska fixa frukost, sa jag det? Så snällt :)

Har iaf köpt en kamera-dator sladd idag för ynka 25 kr, bra! Så jag kommer kunna ladda upp bilder bara det finns dator och Internet.. Om jag äe pigg provar jag inatt innan taxin kommer.

Godnatt! :)

Retusch

Publicerad 2012-10-16 10:38:45 i Resan,

Allt har gått bra idag, vi har hittat nät, spray och tagit bilder. Plus lämnat in en tvättpåse. Vi började med att ta visumbilder (i en typ canonaffär) i närheten där vi bor. Svettiga och förvirrade blir vi fotade av en ung thaikille med systemkamera.. Vi får vänta 15-20 min sen får vi fotona. Chocken: vi ser bra ut. Skitbra. Photoshop till tusen! Hahaha. Vår hy är ljusare, slätare och fri från blemmor. Nice :) dock undrar vi om de på gränsen till Laos kommer känna igen oss..

Det satt folk vid datorn så lägger upp bild senare på fotona.

Sista dagen i Bangkok

Publicerad 2012-10-16 04:21:05 i Resan,

Hej där! Idag är vår sista dag här i Bangkok.. Lite sorgligt o lite skönt :) Kommer bli spännande att se hur Laos är. Idag ska vi fixa lite grejer inför resan: myggnät, myggsprej, visumfoton samt tvätta de kläder vi använt hitills.. Upp å hoppa! ;)

angående skype

Publicerad 2012-10-15 11:46:20 i Resan,

Vi går på bio kl 19. Så jag kan skypa med dig Ester ca klockan 21.30. Det är kl. 16.30 för dig. Logga in på skype då om du kan :)

Liten bildbomb

Publicerad 2012-10-15 11:01:01 i Resan,

Vi hann med bade wat pho och wat arun :) Wat phos guldbuddha var enoorm! Och wat aruns utsikt haftig!
Dessa bilder ar tagna med mobilen sa inte jattebra kvalite men hall tillgodo ;)

Har ar vi pa expressbaten mot templena (tog cirka 15 min) pa floden

Posing time!

I de sma temlpena fanns det massor av altare och buddhor, fint! :)

Har ar den stora guldbuddhan.. laanga ben!

Lite sne bild pa ansiktet (orkade inte vrida tillbaka alla bilder)

Ser ni hur stora tarna ar jamfort med manniskorna?!

Lunch for 25 kr. Muuums, ris och cashewkyckling :)

Upp i wat arun! Laskig klattring... Sa brant!

Utsikten var finfin dock :D Lite svindel fick vi allt..

Sadar nu har ni fatt se lite bilder iaf! Nu ska vi ut och leta lite biobiljetter infor ikvall!

Wat Pho

Publicerad 2012-10-15 03:57:16 i Resan,

Nu bär det iväg mot ett till äventyr här i bangkok :) Expressbåt till Wat Pho, där en 46 m lång och 15 m hög guldbuddha finns! Det ligger i närheten av emeraldbuddha som vi såg förut, men då orkade vi inte wat pho så vi gör ett nytt försök idag..

Klockan är snart nio och vi har ätit frukost, ska snart dra iväg. Ha en trevlig dag :)

så kan det gå..

Publicerad 2012-10-14 15:34:50 i Resan,

Trodde det var 6 h, inte 5 h tidsskillnad.. Så skypedejten gick sådär, de fick vänta i typ en timme innan jag loggade in (som trodde jag var i god tid). Syskonen hann dra iväg men det kommer ju fler tillfällen :) mysigt vare!

Om någon/några av er är sugna på att skypa en stund hör av er! Vore kul! Dessutom åker vi vidare till Laos på onsdag morgon och jag vet inte hur internet ser ut där.. ;P

Svalka

Publicerad 2012-10-14 11:27:40 i Resan,

Vi hittade fram och fick betala typ lite över 100 kr för poolen. Det var ett väldigt fint hotell, så vi kände oss lite skabbiga till en början haha. Dock blev det bättre när vi la oss vid poolen (på takdäck, typ 10 våningar upp)! Snacka utsikt :) och det var soligt o väldigt skönt i poolen! Tipptopp alltså.

Nu ska vi duscha här på rummet, måste tvätta håret.. :P Sen ikväll blire mat på ngt mysigt ställe :) jag verkar tyvärr inte kunna ladda upp bilder via mobilen heller. Ni får kolla fb ;P

Pooljakt

Publicerad 2012-10-14 05:32:17 i Resan,

Nu skiner solen, och vi är sugna på en förmiddag vid poolen! :) ut på jakt! (blev tipsade av receptionisten om ett hotell där man kanske får låna pool för en liten summa pengar)

Förresten datorerna i receptionen är från stenåldern eller något, kan inte ladda över bilder från kameran.. :( aja ni får stå ut ;)

The Grand Palace + Wat Phra Kaew

Publicerad 2012-10-13 11:22:00 i Resan,

Hej igen! :) Nu sitter jag pa guesthusets dator. Vi kom nyss tillbaka fran var utflykt. Wat Phra Kaew (emerald buddha) och grand palace (plus tusen andra fina tempelbyggnader) var coolt! Jattefint utsmyckade byggnader och trevlig atmosfar :) Vi fick lana klader (short o linne ar inte okej) och betalade typ 90 kr for allt. Billigt och bra ;) Sjalva Buddah var liten, gron och iford regnsasongs-outfiten, nice. Mycket lugnt och andligt i templet. Fick inte ta nagra bilder sa ni for aka dit sjalva ;)

Efterat gick vi och at lunch pa ett mysigt thaistalle. Jattegooottt! Cashewkyckling tog jag :) Vi fick aven uppleva vart forsta thai-monsun-regn... Som tur var satt vi innomhus pa restaurangen da! Sjukt blott.. Men mysigt.

Thor ligger pa rummet o vilar/tittar pa TV sa jag ska ga upp dit. Lite cola och cashewnotter skulle inte smaka helt fel!

(glomde sladden till kameran pa rummet, sa bilder kommer senare)

Buddha

Publicerad 2012-10-13 04:55:50 i Resan,

Nu ska vi snart iväg till "emerald buddha" och andra sevärda tempel :) skriver namnen sen haha! Har njutit av en god frukost efter en lång natt (tog ett tag för mig att kunna somna), mums!

Ska försöka ladda upp lite bilder ikväll när vi kommer tillbaka :) kramar från mig o Thor

Nattinatti!

Publicerad 2012-10-12 16:29:11 i Resan,

Sådär, nu har vi kikat runt i området där vi bor (siam) och ätit middag i en 7 vånings shoppingmall. De hade allt o lite till! :o Vi ligger och tittar på någon film (ghost rider) som verkar rätt dålig.. Men skönt att slappa efter en lång dag. Nu är klockan halv tio, dags att sova snart! Natti :)

Framme!

Publicerad 2012-10-12 12:45:37 i Resan,

Äntligen framme på vårt guesthouse i bangkok :D flygen gick bra men var segt att försöka sova.. Gick helt ok dock :) Thor är tröttast av oss två. Vi har ett litet men fint å rent rum med gratis wifi!

Nu ska vi duscha o ordna våra packningar. Det är 30 grader och mycket luftfuktigt, behöver inhandla flipflop snarast!

Bloggar mer ikväll tror jag!

Wendy's

Publicerad 2012-10-09 10:31:45 i Resan,

Ni kanske är lite nyfikna på vart vi ska bo i Bangkok?

Jo här:

Wendy Guesthouse heter det och det verkade mysigt :) Det var ett av boendetipsen i Lonley Planet som låg nära flygplatsen och verkade schysst! Ingen pool dock, men jag har läst att man kan betala en liten summa pengar och få tillträde till (tak!)pool på andra hotel :)

Nära nu!

Publicerad 2012-10-07 18:43:00 i Resan,

I fredags hade vi vårt hejdåmys, det var jättetrevligt :) Snacks och umgänge hos anna sedan utgång och dans på BJ :)

Nu har jag faktiskt tagit tag i packningen. Skrivit en packlista och börjat lägga fram grejer, vi åker ju på torsdag! Om 3-4 dagar!! Längtar!

Snurrigt värre

Publicerad 2012-10-01 13:19:48 i Resan,

Satt nyss och försökte samla alla papper/dokument/resebevis jag behöver skriva ut och ta med mig på resan. Suck det var lite förrvirande med vårt visum till AUS, för när jag gick in på ETA siten står det att man kan kolla sitt visum så att det är giltigt etc. Men vi har ju ett "Evisitor" och inte ETA visade det sig.. Vårat e-visa var ju gratis  och blev godkänt i princip direkt så jag började undra om vi ansökt om fel visum.. :S Men så var det inte. ETA kan man inte ansöka om när man är svensk, så enkelt var det. Då är det e-visitor som gäller (eller ett annat turistvisum men det verkade mycket mer komplicerat och hade fler krav på resenären) :)

Nu ska jag förhoppningsvis ha allt jag behöver. Funderar på att skriva ut en kopia av passet också men det kanske är onödigt? Kan ju ta med körkortet...

Snaaaart verklighet :D

Om

Min profilbild

Hej och välkommen till min reseblogg! Jag heter Rakel och här kommer jag skriva allt som jag och Thor hittar på!